Piloci Gnieźnieńskiego Stowarzyszenia Sportów Lotniczych im. Ludwika Szajdy ponownie na podium

2017-05-31

W dniach od 26 – 28 maja na lotnisku Aeroklubu Częstochowskiego odbyły się zawody II edycji Polskiej Ligi Motoparalotniowej oraz Motoparalotniowy Puchar Polski.

Na tych zawodach nie mogło zabraknąć reprezentantów Gnieźnieńskiego Stowarzyszenia Sportów Lotniczych In Ludwika Szajdy. Nie wszyscy jednak z sześcioosobowej  grupy powołanej w tym roku do Kadry Narodowej mogli wziąć udział w tej imprezie.  Przedstawicielami , którzy reprezentowali Gniezno na tych zawodach byli  Daniel Walkowiak, Marek Barczyński i Violetta Bara. Mimo pewnych trudności natury technicznej jak i osobowej z dotarciem na zawody wszystkim udało się zarejestrować w wyznaczonym czasie.  
 
Zawody nie należały do najłatwiejszych ponieważ były zaliczane jako trening przed zbliżającymi się Mistrzostwami Europy, które mają się odbyć od 16 – 26 sierpnia w Czechach.  W piątek wieczorem piloci mogli wykonać loty techniczne sprawdzając swój sprzęt i dokonać odpowiednich konfiguracji. W sobotę już o godzinie 5.30 rano wszyscy musieli stawić się na odprawie gdzie dowiedzieli się o pierwszej konkurencji. Nie należała ona do łatwych  a polegała na przeleceniu tzw. „WĘŻA”- był to zaznaczony na mapie odcinek długości ok. 60 km przypominający ułożonego na mapie węża. Na tym odcinku były ukryte punkty kontrolne nie znane pilotom , nad którymi  musieli przelecieć. Utrudnieniem był 200 metrowy  korytarz w którym piloci musieli się podczas całego lotu zmieścić. Dla utrudnienia przy starcie była prowadzona dwu minutowa separacja czasu. Cały lot trwał około półtorej godziny a był zakończony „ celnością lądowania”, która polegała iż na 100 metrach nad ziemią należy wyłączyć silnik i podczas swobodnego opadania przelecieć nad pół metrowymi pięcioma słupkami z pianki dotykając je w powietrzu. Po wylądowaniu piloci musieli zameldować się u sędziego pokazując wyłączone i zaplombowane telefony oraz oddać rejestratory lotu tzw. „czarne skrzynki” które rejestrują i zapisują pozycję , wysokość, czas, oraz tor lotu co 2 sekundy. Należy dodać iż piloci nie mogą korzystać z żadnych urządzeń elektronicznych.  Do godziny  9.00 wszyscy szczęśliwie wylądowali , udali się na śniadanie oraz na odbywającą się w tym samym czasie na lotnisku Giełdę Lotnictwa Lekkiego tzw. Para Giełdę.  O godzinie 12.00 trener Adam Paska zarządził ponownie odprawę na której dowiedzieliśmy się iż będziemy rozgrywać konkurencję „czysta ekonomia” polegająca iż napędy plecakowe jak i wózki jedno osobowe dostają  3 litry paliwa a wózki dwuosobowe jak i tandemy startujące z nóg 4.5 l . Wykorzystując prądy termiczne wznoszące należy utrzymać się jak najdłużej w powietrzu i wylądować w wyznaczonym miejscu na lotnisku.  Należy dodać iż ta konkurencja nie należy do najprzyjemniejszych ponieważ lot jest bardzo nie stabilny powodując często mdłości nawet u doświadczonych pilotów i nawigatorów. Okno startowe było otwarte tylko przez godzinę od 13.10 do 14.10. W tym czasie wszyscy piloci musieli podjąć decyzję o starce. Najdłuższy lot trwał  1 godzinę i 49 minut. No i wieczorem trener postanowił , iż rozegrane zostanę jeszcze dwie kolejki  slalomów ( podwójna ósemka) pomiędzy 12 metrowymi pylonami z pięciokrotnym dotknięciem 2 metrowej tyczki stojącej pośrodku. Konkurencja techniczna dość trudna z uwagi na małą wysokość i duże prędkości.  
 
W niedzielę rano o godz. 6.00  ponownie piloci spotkali się na odprawie gdzie dowiedzieli się iż lecą nawigację po okręgu , którego promień wynosi 9 km co daję trasę ok. 60 km. Na tej trasie również było ukrytych 18 punków kontrolnych .  To była ostatnia konkurencja kończąca zawody na których nie miał miejsca na szczęście żaden incydent. O godzinie 12.00 nastąpilo oficjalne ogłoszenie wyników i wręczenie pucharów. Do tej zaszczytnej ceremonii poproszono Prezesa Aeroklubu Polskiego Włodzimierza Skalika, Trenera Motoparalotniowej Kadry Narodowej Adama Paskę jak i organizatora Polskiej Logo Motoparalotniowej Mirosława
 
Górskiego. I tak w klasie 
PF1  - start z nóg              
1 miejsce   Jacek Ciszkowski  
2 miejsce    Mariusz Kozarzewski
3 miejsce  Jarosław Budziszewski
 
PL 1 – start z kół jednoosobowy     
1 miejsce     Wojciech Panas
2 miejsce    Tomasz Dembczyński
3 miejsce     Piotr Geło 
 
PL 2 – start z  kół  
1 miejsce    Daniel Walkowiak  - pilot   członek GSSL
Wojciech Bógdał – nawigator
2 miejsce    Ryszard Żygadło  - pilot
Barbara Grzegorczyk - nawigator
3 miejsce    Adam Pupek - pilot
Piotr Kozikowski – nawigator 
 
Druga załoga Gnieźnieńskiego Stowarzyszenia Sportów Lotniczych - Marek Barczyński i Violetta Bara zajęli w klasie  PL 2  piąte miejsce. W sumie w zawodach brało udział  28 osób. Po obiedzie ok. godz. 14 wszyscy zaczęli się rozjeżdżać  a Para Giełda zbliżała się ku końcowi. Następne zawody za tydzień w Radomiu – III  Memoriał Grzegorza Krzyżanowskiego.
 
Marek Barczyński + foto
 




treść została wydrukowana ze strony
http://www.sportgniezno.pl/wiadomosc,piloci-gnieznienskiego-stowarzyszenia-sportow-lotniczych.html